Kontaktujte nás

Načíst

I. OLEJE A MAZIVA

Jaký olej vybrat do vašeho vozu?

Při výběru motorového oleje je potřeba se řídit doporučením výrobce. Tento určí, jaký druh motorového oleje, s jakou viskozitou a jakými normami je nutné zakoupit. Tyto informace se dozvíte ze servisní příručky k vozidlu. Pokud informace neznáte, pomůžou mazací plány nebo katalog výrobce.

Mazací plány

  1. Oleje a maziva značky PARAMO, MOGUL 
  2. Oleje a maziva značky TOTAL
  3. Oleje a maziva značky SHELL
  4. Oleje a maziva značky VALVOLINE
  5. Oleje a maziva značky ARAL
  6. Oleje a maziva značky Q8 
  7. Oleje a maziva značky CASTROL 

Specifikace, označení

Co je to SAE?

SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. Konkrétně určuje viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.

Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.

Co je to API?

API (American Petroleum Institute) - Americká norma

konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno: API SL/CF

  • S – benzinové motory
  • C – naftové motory
  • L, F... – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej

Co znamená ACEA?

ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma

  • kombinace písmene a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci.
  • A1-A5 benzínové motory
  • B1-B5 dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
  • E1-E7 dieselové motory těžkých užitkových vozidel
  • C1-C3 zážehové a vznětové motory osazené filtry pevných částic (čisticovými filtry).

Co jsou to firemní normy?

Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách. Dále viz článek Mazací plány.

Co jsou to Aditiva?

Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.

Hydrokralové oleje

Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Polo-syntetické oleje

Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.

Plně-syntetické oleje

Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.

Lehkoběžné oleje

Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Celoroční oleje

Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.

II. NÁKLADNÍ PNEUMATIKY

Parametry pro nákladní a autobusové pneumatiky

 

Nákladní pneu z naší nabídky jsou určeny nejen pro kamiony a nákladní vozidla. Jsou také pro autobusy. Pneumatiky musí být především bezpečné a spolehlivé. Nesmí docházet k defektům pláště, pro každodenní bezpečí řidiče i přepravovaného zboží. U nákladních pneumatik je nutné průběžně hlídat hloubku dezénu a nahuštění pneu. Zohledněn musí být i typ nákladního vozidla, pro které jsou pneumatiky určené.

Rozměr nákladní pneumatiky zjistíte na bočnici stávající pneu na vozidle. Případně ve velkém technickém průkazu (TP). Uvedené informace jsou informativního charakteru. Neváhejte jejich konzultovat s naším technikem.

Např: 305/70 R22.5 152L  
   
305šířka motopneu (mm) 
70profilové číslo (%) 
Rradiální konstrukce 
22,5průměr pneumatiky v palcích 
152index nosnosti 
Lkategorie rychlosti 

                                                

Výrobce obvykle doporučuje určitý řadu nákladních pneumatik. Budete mít jistotu správného nákupu, pokud se budete doporučením řídit. Nákladní pneu se podle umístění obvykle dělí na vodící, záběrové a návěsové. A také podle převládajícího typu používané komunikace.

Preferujte nákladní pneumatiky s dlouhou životností, tichostí při jízdě, ekonomickým provozem, jízdním komfortem i bezpečností. Nabízíme levné i dražší pneu nákladní prémiových značek Continental, Matador, Goodyear nebo Michelin či Uniroyal.

Bezpečnost jízdy s nákladním vozidlem je ovlivněna i tlakem v pneu. Přehuštění nebo podhuštění nákladní pneu ovlivňuje životnost. Neodborné nastavení může vést i ke zničení kostry pláště pneumatiky.

Huštění obvykle probíhá ve dvou fázích. V první fázi dochází k předhuštění pro optickou kontrolu případných deformací. Pak nastupuje druhá fáze, huštění pneu na optimální tlak. Pneumatiky by se měly nacházet ve vertikální poloze a mechanik by měl být vzdálen nejméně 3 metry. Nejlepší v ochranné kleci. Optimální hodnota tlaku v nákladní pneu musí být stanovena podle počtu náprav, zatížení a podmínek používání.

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.