Kontaktujte nás

Načíst

Maďarský MOL dobývá české pumpy

Maďarská síť MOL má už téměř tolik čerpacích stanic jako Benzina.

Maďaři získali za poslední rok v Česku téměř 170 čerpacích stanic, když koupili konkurenční značky Lukoil a Agip.

Hlavní bitva MOL a Unipetrolu, dvou největších hráčů na českém trhu s pohonnými hmotami, se zřejmě neodehraje na pumpách, ale v rafineriích.

Před čtyřmi lety vlastnila maďarská společnost MOL u českých silnic a dálnic pouhých 25 benzinových pump. Teď už jich ale má víc než tři sta - tedy téměř tolik, co dlouholetá jednička na trhu Benzina. Tím ale plány Maďarů nekončí, lídrem českého trhu se chtějí stát právě oni.

Maďarská společnost získala za poslední rok v Česku téměř 170 čerpacích stanic, když koupila konkurenční značky Lukoil a Agip. A čeká na šanci dosáhnout na další pumpy. "Uvažovali bychom o tom. Na případnou akvizici máme dost prostředků," potvrdil v rozhovoru pro HN ředitel české divize společnosti Attila Dsupin.

Agresivní maďarská expanze ovšem motoristům levnější benzin a naftu nejspíš nepřinese. "Český trh je velmi konkurenční. Taková hustota benzinových stanic je málokde v Evropě. Chceme se zaměřit na kvalitu služeb a inovace," řekl Dsupin s tím, že právě kvůli vysokému počtu pump patří marže v Česku k nejnižším v Evropě.

Ani Benzina, kterou vlastní společnost Unipetrol, cenovou válku nepředpokládá. "Nákupy konkurence nebudou mít na trhu významnější dopad," očekává mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda.

Největší změnou pro motoristy tak bude, že MOL zredukuje počet svých sítí ze současných čtyř na polovinu. Zruší nově nakoupené Lukoily a Agipy, stejně jako svůj nejstarší řetězec Slovnaft - většinu těchto čerpacích stanic přebarví na vlajkovou značku MOL. Vedle ní si už ponechá jen zavedenou síť Pap Oil. "Logo MOL by měly mít asi dvě třetiny našich čerpacích stanic," říká Dsupin s tím, že do konce roku se na MOL změní asi 80 pump. Síť pod touto hlavičkou už funguje v desítce evropských zemí.

Hlavní bitva MOL a Unipetrolu, dvou největších hráčů na českém trhu s pohonnými hmotami, se tak zřejmě neodehraje na pumpách, ale v rafineriích. Obě firmy je totiž vlastní a zásobují jimi české stanice. S novými pumpami teď MOL získal i větší podíl na trhu právě na úkor Unipetrolu, který dříve zásoboval Agip i Lukoil.

Tankovací karty nabízejí svým členům úspory, ale jen některé - čtěte ZDE

Oproti loňsku může v Česku prodávat i více než dvojnásobek. "MOL bude mít v prodeji paliv zhruba 15procentní podíl na trhu," odhaduje Ivan Indráček z Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší pumpaře. Zhruba tolik má nyní i Unipetrol.

Benzin a naftu sice Maďaři dodávají ze své rafinerie v Bratislavě, ta je ale napojena na český systém rozvodu pohonných hmot, takže maďarská společnost není v nevýhodě oproti Unipetrolu, který palivo vyrábí v Litvínově a Kralupech.

Silnou zbraní Maďarů je ovšem jakost paliva: je dána modernější bratislavskou rafinerií, která umí ropu zpracovat na kvalitnější výrobky s vyššími maržemi. Litvínov a Kralupy v tomto ohledu výrazně zaostávají. Poslední větší modernizací prošly v letech 1997 až 2002, kdy je ještě vlastnil stát.

Unipetrol přitom oba tyto provozy nedávno plně ovládl, když odkoupil třetinový podíl od italské společnosti Eni. Teď bude muset vymyslet, kde všechno své palivo udá. Jednou možností je zvýšit vývoz za hranice do sesterských pump polského koncernu PKN Orlen, majoritního vlastníka Unipetrolu.

"Část produkce vyvážíme do Německa, na Slovensko, do Polska a také Maďarska. Do sítě čerpacích stanic Star v Německu dodáváme již tři roky," říká mluvčí Unipetrolu Duda. Právě německý Star s 550 pumpami je ve vlastnictví PKN.

Vývoz paliva ale bývá méně výhodný než prodej přímo na domácím trhu - je tedy otázka, zda ho polský vlastník Unipetrolu bude dlouhodobě trpět. V opačném případě by Unipetrol musel snížit výrobu, což by se negativně podepsalo na hospodaření jeho rafinerií.

Díky poklesu cen ropy a vyšší spotřebě paliv teď rafinerie vydělávají víc než dřív. Analytici ale varují, že tento stav nebude trvat věčně. Až ropa zdraží, poptávka klesne a nejvíc to pocítí zastaralé rafinerie. Od finanční krize už v Evropě skončilo kolem 20 rafinerií - mezi nimi i pardubické Paramo, které patřilo právě Unipetrolu.

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.