Kontaktujte nás

Načíst

Ve Francii se od roku 2023 bude testovat vlak na vodík

Ve Francii se od roku 2023 budou testovat vlaky na vodík. Země podepsala smlouvu na 12 až 14 vlakových souprav určených pro čtyři regiony. Propojit by mimo jiné měly města Lyon a Clermont-Ferrand, uvedla dnes agentura AFP. Vodíkový pohon je šetrný k životnímu prostředí, protože místo skleníkových plynů vypouští jen vodní páru a vodu. Francouzský národní železniční dopravce (SNCF) se zavázal, že do roku 2035 přestane používat vlaky s naftovým motorem.

Vodíkový vlak společnosti Alstom uvedli na trh v roce 2018 v Německu. Ve Francii plánují, že bude jezdit po neelektrifikovaných sekundárních kolejích, které zatím brázdí naftové vlaky.

Elektřinu potřebnou k pohonu vlaku vyrábí palivový článek instalovaný ve střeše. Míchá palubní vodík s kyslíkem přítomným v okolním vzduchu. Energie získaná při brždění se ukládá v bateriích a může se znovu použít při zrychlování.

Vlaky financují jednotlivé francouzské regiony. Za první soupravy zaplatí 17,3 milionu eur (452 milionu Kč), což je o třetinu více, než kolik stojí běžný vlak. Francouzský stát investuje do přechodu na vodíkový pohon vlaků 47 milionů eur a další prostředky do něj vloží výrobce Alstom a dráhy SNCF.

Alstom nechal v letech 2018 až 2020 jezdit prototypy v Německu a loni i v Nizozemsku a v Rakousku. Francouzský podnik následně získal v Německu závazné objednávky na 41 vlaků, které by měly zahájit komerční jízdy příští rok. Šest souprav prodala firma do Itálie.

Model regionálního vlaku Coradia-Polyvalent, který má být upraven na vodíkový pohon, vyrábí Alstom v alsaském Reichshoffenu. Firma se ale zavázala k prodeji tohoto závodu, aby získala souhlas Evropské komise s převzetím vlakové divize kanadské společnosti Bombardier. Podle AFP Alstom za tímto účelem exkluzivně do konce dubna vyjednává s českou skupinou Škoda.

ZDROJ: ČTK

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.